Huis verkopen, rest-schuld, hoe werkt dit?

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

eejee
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 05 jul, 2010 12:38 am

Huis verkopen, rest-schuld, hoe werkt dit?

Bericht door eejee »

Hi,

ik heb in 2008 een appartement gekocht welke ik nu met spoed wil verkopen, dit ivm relatie die is uitgegaan en daardoor moeite heb met de maandelijkse lasten (hypotheek is (helaas) alleen op mijn naam).

Huis was 108.000, hypotheek is 124.000, stel ik verkoop het huis voor 100k, dan hou ik een restschuld over van 24k. Ik heb een beleggingshypotheek dus daar zal wat van afgaan, stel dat ik 20k als restschuld over hou, wat zijn hier dan de opties om deze af te lossen? Spaargeld heb ik niet. Is het bv mogelijk om de restschuld als lening bij de bank over te houden?

Iemand hier ervaring mee of tips?

bvd,
rknoester
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 18 jun, 2012 11:35 am

Re: Huis verkopen, rest-schuld, hoe werkt dit?

Bericht door rknoester »

In principe moet je meteen de hypotheek aflossen. De bank heeft geen onderpand meer, dus de hypotheek willen ze niet meer verstrekken. Je zou nog kunnen kijken of je bij de nationale hypotheek garantie kan aankloppen ? Anders moet je inderdaad met de bank in gesprek gaan om te kijken of ze je een lening willen verschaffen voor de rest schuld. Hou wel rekening met een hoger rentepercentage dan je hypoteek
Blomke
Berichten: 208
Lid geworden op: di 29 mei, 2012 8:34 am

Re: Huis verkopen, rest-schuld, hoe werkt dit?

Bericht door Blomke »

eejee schreef:ik heb in 2008 een appartement gekocht welke ik nu met spoed wil verkopen, dit ivm relatie die is uitgegaan en daardoor moeite heb met de maandelijkse lasten (hypotheek is (helaas) alleen op mijn naam).
Over de relatie, hoe pijlijk ook, maar als er iets was als een huwelijk in gemeenschap van goederen of partnerregistratie, is de ex- wel degelijk hoofdelijk aansprakelijk voor de hypotheekschuld. Dat hij/zij is vertrokken doet daar niets aan af.

Verder zou het advies zijn op z.s.m. met de hypotheeknemer te gaan praten; misschien dat de restschuld als krediet kan worden opgenomen.
Advies123
Berichten: 843
Lid geworden op: wo 10 jun, 2009 3:10 pm

Re: Huis verkopen, rest-schuld, hoe werkt dit?

Bericht door Advies123 »

Vermoed dat de netto hypotheeklast voor je lager is dan de last (rente+aflossing) op een krediet van 24.000,-. Laat staan dat je ook nog huur erbij optelt. Mischien is blijven wonen een goedkopere optie.
eejee
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 05 jul, 2010 12:38 am

Re: Huis verkopen, rest-schuld, hoe werkt dit?

Bericht door eejee »

Dank voor de reacties, met mijn ex had ik geen samenlevingscontract oid, hypotheek staat ook 100% alleen op mijn naam. Denk dat ik het nog maar een paar jaartjes moet proberen zien uit te zingen :)
Plaats reactie